إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

السبت، 27 نوفمبر 2010

واجــب تدويني.. كرسي الاعتــــراف..


أعزائي الكِــرام 

طبعا تلبية لرغبة لوسي الجميلة .. اللي دبستني في الواجب التدويني 
وهو 
كرســــي الاعتـــراف 
بصراحة أنا اول مرة هاقعد على الكرسي دا ومش عارفة 
هاقول ايه ؟
كانو صديقاتي دايما يسموني بكرسي الاعتراف لأنهم مهما حاولو يداروا عني شيء 
مجرد مانبقى وجها لوجه .. على طول كلو يحكي عمل ايه وراح فين وايه اللي حصل 
المهم جالك يوم
ههههههههه
اني انا اللي اعترف 


!

طبعا زي مانتوا عارفين 
يابخت من زار وخفف
وانا بصراحة .. مايخلصنيش انكم تزهقو منى 
فاهعترف كدا على الماشي كلمتين وبس 
هههههههههه
عشان اخلص من المأزق دا 

أولا أنا انسانه عادية جدا ..زوجه وام لثلاثة أولاد ..
أعشق زوجي وأسرتي الصغيرة 
هم كل حياتي 

بالطبع لن يستطيع المرء ان يحكم على نفسة .. ولكن ببساطة 
انسانة عادية بسيطة في كل شيء .. احب الناس واشاركهم احزانهم وافراحهم 
اكره الكذب ..وليس لدي مكان له .. اسامح اول مرة ولكن الثانيه تكون النهايه 
من أخرجه من حياتي ..لا أعود كي ادرجة ثانيه بقائمتى 

اعترف اني أحب اصدقائي كثيرا .. ووفية جدا لهم ..واعتبر الصداقة شيء مقدس ..
لابد احترامه ..
ومن شدة تقديرى للصداقة كانت فكرة روايتي الكبيرة حينما يدق قلب الأنثى  .. قائمة على
الوفاء والصداقة

احترم خصوصيات من احبهم ولا احاول انتهاكها ..كما أحب ايضا ان يحترموا خصوصياتي 

اتعامل مع الجميع بحب وصدق وبساطة وحنان لكن أكرة جدا ان يفهمنى احد بطريقة غير صحيحة 

اعترف ان اشد ما يغضبني هو ان يتغزل احد بشخصي وليس بعملي 

اعتبر ان الكاتب شخصيه عامة وكل مايسطرة فهو مسموح لمن يقرأة.. يصفه بما يشاء دون المساس بشخص الكاتب 

في عملى لا أحب ابدا اقتباس الأفكار او الكلمات .. وكل مايسطره قلمي فهو من وحي خيالي .. 
أعترف انني اعتز كثيرا بكل ما يسطرة قلمي ورواياتي تعد كأبنائي .. واعترف انني حزنت كثيرا حينما سرقت خواطري ونشرت بالنت تحت اسماء مستعارة

اعترف انني لى قناعات خاصة لا اتنازل عنها مطلقا ..وهي من يتنازل عن شيء كي يصل الى شيء يريده.. اصبح لا شيء 

لا مجال عندى للتنازل من اى نوع .. 
اعترف اننى بنظر بعض اقاربي واحبائي اضيع على نفسي فرص كثيرة .. ولكني ليس عندى اى مانع ان تضيع الفرصة ولا اتنازل عن شيء اومن به 

اعترف انه كانت الرواية الثالثة ستصدر لى دون ارهاق منى او مشاركة مادية 
ولكنى رفضت لشيء ما بداخلى  .. 
فاتهمت اننى متهورة واضيع الفرص ولكن انا هاهنا اخطو خطوه خطوه ..وانا راضيه عن نفسي .. افضل من ان اصل سريعا وانا لا احترمها

اعترف اني اخاف الله كثيرا وقبل كتابتي لأى عمل اتردد كثيرا واراجعه ..اخشى ان اكتب شيء وحين يسألني الله عنه لا اجد اجابة 

اعترف ان الندم ليس بقائمتى مطلقا 
وحين اقع بمشكلة افضل البحث عن مخرج ولا اضيع وقتي بالندم

اعترف انه بحياتي .. ماحاك به صدرك وخشيت ان يعلمه الناس فهو خطأ 
امشي على هذا المبدأ 

في الضيق ..اقول لنفسي ..ومن يتقي الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا يحتسب 

في الفرح 
اقول اللهم لك الحمد حتى ترضى وكما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اعترف ان والدى العزيز رحمه الله كان له الفضل في تنشئتى الدينيه .. لأني تربيت على القرآن الكريم وأخلاق الصالحين.. 

واعترف انه اول من اكتشف موهبتي هو زوجي الحبيب حينما خط قلمي اول سطورة وكانت خاطرة بعنوان بحــــــري 
منذ ست سنوات ..وقام بتشجيعي على ذلك .. 

كانت امنيتي وانا طفلة ان اكتب قصة .. وبعد ان اصدرت لى روايتين قررت ان 
ادرس بكلية الاعلام لأثقل موهبتي بالتعليم .. لأنني بحاجه الى ذلك

الهدف من رواياتي مناقشة اشياء سلبية ممكن تكون بحياتنا .. بطريقة بسيطة وفي طابع رومانسي ..


اعترف انه
اقرب الناس الى قلبي هي اخت زوجي الحبيبة التى اعشقها كثيرا وهى التي اشتاق لرؤيتها بغربتي .. وهي حين اتذكرها تدمع عيني ويأخذني الحنين وتغص قلبي مرارة لا اعرف منتهاها.. وحين اسمع صوتها تختنق كلماتي ..

اعترف ان دموعي قريبه جدا واكثر ما يغضبني قسوة الام على طفلها .. وحين ارى ام تضرب طفلها لا ادرى بنفسي الا وانا اقول حسبي الله 

عندما اشاهد طفل مريض ولو حتى بمسلسل واعلم انه تمثيل .. تنهمر دموعي مهما حاولت حبسها 

يقتلني الحنين دائما لمن احبهم وفارقوني 

اعترف ان اكثر رواياتي المحببه الىّ هي 
حينما يدق قلب الأنثـــى 
أخذت منى كتابتها 6اشهر .. وبعد ان انتهيت منها ظللت بداخلها ويجتاحنى مودها وعالمها اسبوعين لدرجة انى انزعجت من الاحساس دا .. وحين اصدرت كنت في سباق مع الموت .. كنت انتظر النُسخ كي اعطيها .. ل أبي الروحي الذي طالما ساندني ..وكان سعيد بموهبتي وبعد ان قرأها مسودة كان يحلم ان يراها كتاب ( زوج والدتي العزيز  . ولكن وافته المنية قبلها باسبوع .. فحزنت عليه حزنا كبيرا .. )

اعترف انني احب ان اساعد اصدقائي  .. ومن هم بنفس مجالى .. والموهوبين لمجرد النفع لهم دون مقابل غير ان اراهم سعداء .. ولا أخاف ان ينجحوا اكثر منى بل لا افكر بهذا الشيء واتمنى لهم الخير من كل قلبي لأن ما أكنه لهم هو الحب لا أكثر 

اعترف اننى  حين اغضب لا ارى ..فأصمت وليبكي قلبي حتى أخرج من حزني
اعترف انني اسامح من يسيء لى ولا اخون من خانني 
فقط ابتعد للأبد

اعترف انني سعيدة جدا بوجودي بينكم ..وانني ادين لموقع عاطف الجندي الأدبي بكثير 
مما انا فيه الآن ..فهو موقع للأدباء وتعلمت فيه اشياء كثيرة .. 
وبه كل اعمالى ايضا مجلتي الحبيبة .. مجلة الابتسامة 
فهي بيتي الثاني 

اعترف انني كلما انتهيت من عمل احسست بانه كان المفروض ان يكون اقوى 
وبعد اللقاءات الاذاعيه وتعييني مديرة رابطة الادباء العرب عن الشرقية 
مازلت احبو في هذا الدرب 

ودلوقتي امشي بأه طولت عليكوا كتير 
ومطلوب من 
من
يقعدوا على كرسي الاعتراف 

همسات وبحر الحياه
( تغريد)


هبه فاروق
دمعة حنين
 

دمتم بكل الخير والحب


هناك 37 تعليقًا:

Dr/ walaa salah يقول...

اعترافاتك جميله اوي يا ساره

ربنا يباركلك في زوجك واولادك يارب

بس واضح من اعترافاتك يا اسماء انك صريحه صح ؟

يعني ممكن تواجهي اي حد بعيوبه

مش عارفه ده صح ولا لا

مشكوره يا حبيبتي

ليلى الصباحى.. lolocat يقول...

السلام عليكم ورحمة الله

اعترف انى توقعت انك بنوتة صغننه ومش متزوجة وكمان عندك اولاد
مش عارفة حسيتك قطة من بتوعى ههههههههه

اعترف ان اجمل وارق واروع اعتراف لفت نظرى
واعجبت به هو :

(واعترف انه اول من اكتشف موهبتي هو زوجي الحبيب حينما خط قلمي اول سطورة وكانت خاطرة بعنوان بحــــــري
منذ ست سنوات ..وقام بتشجيعي على ذلك .. )

رائع اختى الحبيبة ما نثرتيه هنا وانت مش طولتى علينا ولاحاجة خالص
ده انت سكر ههههه

اشكرك غاليتى لمشاركتك لنا اعترافاتك الجميلة
تقبلى تحياتى وتقديرى

ليلى الصباحى.. lolocat يقول...

آآآآآآه على فكرة يا اسماء
الكرسى ده مش ينفع اعتراف
ده يناسب مساء رقيق وكوب من الحليب الدافىء وشوية نجوم حلوين نسرح فيهم ههههههه

وداد يقول...

اعترافات جميلة وصريحة

وبتدل على انك شخصية شفافه واثقة في نفسها

ربنا يخلي لك زوجك وأولادك

وما تحرمينا من قصصك الجميلة الناجحة ما شاء الله

Tears يقول...

واضح انك شخصية لطيفة و رقيقة :)

موضوع التيجان ده صعب و انا مش بحبه بس يمكن لانى مش واخده عليه لكن فى تدوينتك كتبتيه بشكل انيق جدا


دمتى بخير

غير معرف يقول...

شكرا على البوست

رحاب صالح يقول...

حلو اووي بجد
برغم اني بستصعب حكاية الكتابة عن شخص معين ولو كمان عن نفسك ده يبقي صعب جدا
بس انت بجد شخصية لطيفةومكونتش اعرف انك زوجو وام
ده جديد عليا
تحياتي يا قمرة

Yasmeen يقول...

اعترافات جميله بس انا تفاجات لما لقيتك متزوجه فكرتك انسه ...
بس روحك جميله اوى يا اسماء طيبه وبتدخلى القلب بسرعه برقتك انا فاكره من زيارتك لمدونتى وتعلقاتك دخلتى قلبى بسرعه :">

عجبنى اوى القناعه دي
" من يتنازل عن شيء كي يصل الى شيء يريده.. اصبح لا شيء لا مجال عندى للتنازل من اى نوع .. "

وفى سؤال بخصوص حاجه كتبتيها

"كانت امنيتي وانا طفلة ان اكتب قصة .. وبعد ان اصدرت لى روايتين قررت ان
ادرس بكلية الاعلام لأثقل موهبتي بالتعليم .. لأنني بحاجه الى ذلك "

كنت حابه اسال سؤالى لو ضايقك متجاوبيش عليه ..

هل الدراسه فى كليه الاعلام ليها فائده ادبيه على روايتك انا دايما بشوف الروايات والادب بيكون من القلب واحساس الكاتب يعنى الدراسه مش هتفيد بحاجه لكاتب او الروائى ..
ممكن تكون وجه نظرى غلط بس انا حابه اسمع منك هل فعلا افادتك وافادتك ازاى او فى ايه ؟
ارجو مكنش ازعجتك بسؤالى بس انا حابه استفيد من تجربتك

وربنا يسعدك
دمتى بخير

Dr/ walaa salah يقول...

معلشي يا سوسو جيت تاني اعتذر عن لخبطتي في الاسماء في تعليقي

اصلي كتبته قبل ما نام

اعذريني يا حبيبتي

شمس النهار يقول...

ماشاء الله عليكي
واضح ان شخصيتك متوازنه
وانا سعيدة اني اتعرفت علي مدونتك الجميلة
:)

ʚϊɞ آلاء الْعَسَّاف ʚϊɞ يقول...

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

ربي يسعدك غاليتي اسماء شخصيتة جميلة متل روحك و اعترافاتك أروع .. ربي يخليلك آبناءك و يحفظهم .. و يديم المحبة بينك و بين زوجك .. و كتاباتك رائعة رائعة .. و حسك مرهف .. مودتي اسعدني التعرف عليكِ (^_^)

اسماء عبدالعزيز يقول...

حبيبة قلبي الدكتورة الجميلة ولاء
تسلميلي ياقلبي على كلامك الرقيق

فعلا انا صريحه جدا .. ومحبش الخطا مهما كان
وصديقاتي او اقاربي .. ممكن بواجهم بالعيوب بس بطريق يكون مقبول حسب درجة القرب منهم
ودايما لو حابه اقدم نصيحه مش بقدمها مباشرة
وبالنسبه لصديقاتي المقربات جدا اواجهم باخطائهم بالبداية باسلوب رقيق واقدم النصيحه وان لم يستجابوا
ببعد شوية لين يرجعو لحقيقة .. مش مهم يزعلوا المهم ان محدش يعلق عليهم بشيء مش كويس ..او يخربوا حياتهم .. احياننا الصراحه بتزعل

لكن انا عندى
وش واحد
يا صح ياغلط
ماقدرش اطبطب وادلع واقولك برافوا وانا عارفة ايه بيتقال عليكِ اثر تصرفاتك

دا على حد العموم لا اقصدك طبعا

ولو صادف انى اخدت فكرة عن حد انه انسان سيء انتهى ..لا يمكن ان اتعامل معاه مهما حدث

زي مابيقولوا اترك الجمل بما حمل

ههههههههه

ماتعتذريش ياقلبي على لخبطة الاسماء لانى عارفه انها لخبطة نوم
تسلميلي ياعمري

بس حبيت اختار حد بعدى فخفت يكونوا كتبوها قبلى فاعذروني
انا كتبت كدا وخلاص

كوني بكل الخير حبيبتي

اسماء عبدالعزيز يقول...

حبيبة قلبي الجميلة أم هريرة
منوره ياقلبي

تسلميلي ياعمرى على احساسك الرقيق

لا انا كبيرة مش صغيورة اوى كدا

بجد انا مقدرش انكر فضلة .. هو اول حد وقف جنبي في كل شيء ربي يكرمه ويسعدة

بالنسبة للجو الرومانسي وكوب الحليب
بجد الله على رقتك
بس كدا مش هنعترف كدا هنام ياقمر

بجد انا سعيده بالتعرف عليكِ
كوني بألف خير وصحه وسعادة

اسماء عبدالعزيز يقول...

وداد الجميلة

وحشتيني ياقمري
بجد تسلميلي ياعمرى ويسلملى زقك ورقتك
وربي يعطيك خير ماتتمنى

بصراحه انا اول مره اكتب عن نفسي

بس ياريت اكون قدرت اقرب منكم شوية
حبيت تتعرفوا عليا اكتر


كوني بألف خير وصحه وسعادة

اسماء عبدالعزيز يقول...

تيرز الجملية
تسلميلي ياقمر على كلامك الرقيق بس انا مش فاهمه يعنى ايه موضوع التيجان دا

كوني بخير وسعاده حبيبتي

اسماء عبدالعزيز يقول...

اخى الكريم يوميات شحات

اشكرك على مرورك الكريم
كل عام وانت بخير

اسماء عبدالعزيز يقول...

رحاب الجميلة
وحشتيني يسكر
تسلميلى على اهتمامك وكلامك الرقيق
انا زوجه من زمان بس مش زمان اوى
ههههههههه
دمت بكل الحب
كوني بكل الخير

اسماء عبدالعزيز يقول...

حبيبة قلبي ياسمين الجميلة
وحشتيني ياقمر
يسلملى اهتمامك وكلامك الرقيق

بالنسبه للدراسة
دراسة الاعلام كمضمون علم يقدم حاجات كتير ومفيده وخاصه قسم الاذاعه والتلفزيون هتساعدك وانتِ بتكتبي اكتر على الوصف والاحساس وانتِ متخيله حركات الكاميرا على شخوص روايتك
فتقدري توصلي اكتر الاحساس والتخيل
وغير كدا هتقدمي عمل انتش متمكنه من كتابته
غير كمادة اعلاميه تفيدك ثقافيا افادة عاليه جدا وتوسع مدارك العقل فأستطيع ان اقدم الفكر الذى بداخلى بصورة أكبر وأعمق .. وبطريقة سهله
يعني اصل للصميم بسرعه

في حاجه تانيه بالنسبالى انا
بكتب في الصحافه اكثر من عام مقلات ادبية ونقدية ومقالات عامه
وقسم الصحافه هيفدني كتير جدا

وبعدين انا اسلوب رواياتي تحسي انه معتمد على الصورة التي ترسما الكلمات والوصف فيتستحضر الاحساس من التخيل
فلابد من التمكن ..

وبالنسبه للعلم بأى مجال يضيف لأي انسان اشياء كثيره جدا ..فما بالك بالكاتب ..الذي لديه احساس اعلى ويتأثر بأى شيء وكل شيء..
وتعالى معايا وشوفي حتى مجرد صورة قدامك ممكن تديك احساس معين
وفكرة معينه
او مقطع موسيقي

فهمتيني ياقمر

كوني بألف خير وصحه وسعاده

اسماء عبدالعزيز يقول...

شموسه الجميلة
وحشتيني ياقمر
والأجمل من مدونتى هو مرورك اللي بيضيف لها طابع خاص

كوني بخير حبيبتي

اسماء عبدالعزيز يقول...

ثلاثة انامل الرقيقة والجميلة
الغاليه على قلبي
تسلميلي ياعمرى على اهتمامك وكلامك الرقيق وادام الله السعاده عليك
وجعلكِ تنالى ماتتمنى

كوني بالجوار وكوني بألف خير حبيبتي

اسماء عبدالعزيز يقول...

أحبائي الكِرام .. تقبلوا اجمل باقة من اجمل ورود الكون

ما خرج من القلب يصل الى القلب

تقبلوا فائق الشكر والاحترام
ع تمنياتي لكم بالسعاده الدائمة

كونوا بخير دائما

Carmen يقول...

براءة ياجميل ^_^ اعترافات لذيذة
عقبالي يارب ماعدي منها ع خير:))
تحياتي

همس الاحباب يقول...

بسم الله ما شاء الله
الواضح انكى صادقة مع نفسك لهذا فصراحتك شىء طبيعى وتوزان الشخصيةواضح من كلماتك
سعدت بزيارة مدونة حضرتك
تحياتى وتقبلى مرورى

ميس فلسطين يقول...

الله جميل جدا
شكرا حبيبتي على الكلام الصريح
ومدونتك جميله جدا وانتي اجمل
تحياتي

د.هند الفخراني(ساجده لله) يقول...

اعترافات جميله من انسانه رقيقه

مثل رواياتك

في انتظار باقي الروايه

غير معرف يقول...

اسماء
شكري لك من الاعماااااق على تلبية طلب من مُحبة لك في الحقيقة أكثر من كونه واجب..

سعيدة بمعرفتي بك عن قُرب ..
بصراحة في شخصيتك جوانب رائعة نادرة
تعجبني ...

وددت اخبارك بأنني من جماهير الرواية الرومانسية وسأكون هنا دائما..

بلغي سلامي للكتاكيت الثلاثة الصغار..

مودتي

Unknown يقول...

يااااه متتخيليش سبحان الله لما قريت اعترافاتك حسيت انك اختي بجد مش عارف ليه بس كلماتك كانت قريبه أوي من قلبي سعيده إني إتعرفت عليكي أكتر و الكلم اللي إنت كاتباه بعد أترك تعليقك كان نفسي أقوله
تحياتي ليكي و اقبليني صديقه:))

اسماء عبدالعزيز يقول...

كارمن الجميلة
بجد تسلميلي ياقمر على متابعتك وكلامك الجميل وعقبالك يسكر بجد انا ماعرفتش اختار اللى بعدى اوى لأنى مش عارفه مين كتبه قبلى وخت اختار حد يكون عمل الواجب دا من قبل
كوني بالف خير ياعمرى

همسات وبحــ الحياه ــر يقول...

وااااااااااااااااااااااو
على دى اعترافات يااسماء
عثثثثثثثثثل بجد
ربنا يوفقك ويسرلك كل امروك
عيونى بس كدا هجاوب البوست اللى جاى على الاعتراف ولا يهمك
دمتى بكل خيير

اسماء عبدالعزيز يقول...

ميس فلسطين الجميلة
يسعدني مرورك ياقمر واشكرك على كلماتك الرقيقة
كوني بخير حبيبتي

اسماء عبدالعزيز يقول...

د.هند الفخرانى
تسلميلي ياقلبي على مرورك الجميل وكلامك الراقي الذي ينم عن طيب قلبك واحساسك
وشرف كبير لروايتي ان تكونى من متابعيها
كونى بخير حبيبتي

اسماء عبدالعزيز يقول...

لوسي الجميلة
وحشتيني ياقمر
لا شكر على واجب يسكر
يسعدنى كثيرا ان عرفونى عن قرب
لذا لم اتردد
رواياتى شرف لها متابعتك الجميله
كوني بالجوار ياعمرى واتمنى ان نال اعجابك
الكتاكيت بيسلموا عليكِ ياقمر
كوني بخير دائما

اسماء عبدالعزيز يقول...

الدكتورة الجميلة الرقيقة ذات القلم
الناضج
يسعدنى حبيبتي مرورك الجميل وان طباعنا متشابهه ويسعدنى كثر ان نكون اصدقاء
اتمنى لكِ الخير دائما حبيبتي
كوني بألف خير

اسماء عبدالعزيز يقول...

توته الجميلة وحشتيني مووووووووووووت
اخبارك ايه واخبار الدراسة ونزلتي البوست الجديد من الروايه ولا لسه
ربنا معاك ياقمر
انا مستنيه اعترافاتك يسكر
كوني بكل الخير حبيبتي

اسماء عبدالعزيز يقول...

همس الأحباب
اشكرك كثيرا على مرورك الكريم وكلماتك الراقية ..
لا يوجد بالحياة افضل م الصدق والشفافيه مع النفس قبل الناس ..

أعطاك الله خير ماتمنى
دمت بكل الخير

هـًـًــًـًـًـًـًـًــــذاااا آآآآآآنـًـًـًـًـًــًـًـًـًـًــًـًـًـــااا يقول...

جميله جدا ..

كـًـًـًـــوني كمـآ آنتـــي ..!

دمتي بافضل حـآل..
:)

اسماء عبدالعزيز يقول...

اشكرك حبيبتي على مرورك الكريم وكلامك الراقي

لقد زرت مدونتك ووجد انه قد غاب عنى كنز بحق
من نبض قلم رائع جدا
ساكون بالجوار دائما
كوني بخير حال
دمت رائعه